Segling

i Stockholms skärgård

Segelminnen..

När vi hämtat Jägarn strax efter midsommar så seglade vi runt i Stockholms skärgård.

Vi var på Ostholmen..Gällnö..Grinda..alla öar skulle utforskas, stora som små.

Första sommaren var vi åtta personer som seglade några veckor..vi njöt av att det fanns plats till alla.. Jägarn seglade fint...lite knepigt i början att ta sig in och förtöja, speciellt om det blåste..men efter ett tag gick det jättefint...

Vi seglade till Huvudskär och det var vackert väder och nästan stiltje.. Vi tappade ankaret en kväll vid Hallskär..det draggade vi efter och med hjälp av en båtgranne så fick vi fatt i det..

En natt vid Bullerö brakade ett åskväder lös över oss där vi låg förtöjda och sov...det blåste halv storm i byarna.. upp i regnet och förtöjde om.. båtgrannarna också..en del gav upp och seglade iväg.. Vi andra vaktade resten av natten så att båtarna inte skulle slita sig..

I en liten vik öster om Möja seglade vi in och kom precis igenom...under tiden vi låg där såg vi många båtar gå på i inloppet...innan vi seglade därifrån rodde vi med jollen ”Lille Jägaren” och kollade hur det såg ut..det visade sig vara en mycket smal passage, ca tre meter, som var tillräckligt djup för att Jägarn skulle komma igenom...

En kväll i Skeppsviken kom en båt inseglande och la sig bredvid oss...de hade känt igen Jägarn.. de hade varit spekulanter på Jägarn när den var till salu... världen är inte så stor.. sen såg vi varandra flera gånger under sommaren på olika platser i skärgården...

[Flygplan]

En dag kom det in ett flygplan och ankrade bredvid oss vid Hallskär

[Båt]

[Huvudskär]

Mot Huvudskär

Nästan framme

På Huvudskär är det vackert som alltid